Index
Help
Inloggen
Registreren
Keyboardforum
»
Algemeen
»
Recensies van apparatuur en instrumenten
»
Kleine recensie van de Yamaha PSR S 650...
Nieuwste berichten
tyros 5 of psr sx900
door
Bart
[
Vandaag
om 11:46]
Even voorstellen
door
BramvT64
[
Gisteren
om 17:33]
Even voorstellen
door
Roland-Rudy
[11 december 2019, 21:27]
YAMAHA PSR-950 , Superkoopje !!!
door
john smies
[11 december 2019, 10:33]
Nord Stage 3 Compact
door
Rene67
[06 december 2019, 21:31]
Ervaringen met de PSR - SX700.
door
BramvT64
[03 december 2019, 22:57]
Genos heel moeilijk probleem met midi
door
Aaad
[03 december 2019, 18:04]
Style voor Hand en Hand, Kameraden gezocht.
door
BramvT64
[02 december 2019, 12:59]
Genos 2.0
door
Noel
[01 december 2019, 17:41]
audio interface
door
Rene67
[01 december 2019, 08:13]
De cijfertjes
Statistieken
Totaal Posts: 51756
Totaal Topics: 7907
Online Vandaag: 261
Meeste Online: 286
(19 november 2019, 14:37)
Gebruikers online
Gebruiker: 1
Gasten: 23
Totaal: 24
Rene67
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
2
3
Allemaal
Omlaag
Auteur
Topic: Kleine recensie van de Yamaha PSR S 650... (gelezen 15528 keer)
Ramon1973
Gast
«
Gepost op:
09 maart 2012, 22:13 »
Hallo keyboardliefhebbers,
Nou ik had de eer dit nieuwe keyboard eens te testen, het is de opvolger van de S-550.
Design:
Nou eerlijk is eerlijk, die is best vernieuwend..
Het zwart oogt erg professioneel en door de zwarte kleur wordt het scherm ook meer zichtbaar.
Dat is optisch bedrog uiteraard maar het helpt wel vooral bij erg lichte omstandigheden het scherm goed te kunnen aflezen.
Maar in donkere omgeving zal het juist meer moeite kosten het scherm goed te kunnen lezen.
Het contrast kan wel worden aangepast omdat euvel te verhelpen.
Functies zijn zoals we van het merk gewend zijn overzichtelijk ingedeeld.
Beetje ervaren keyboard speler zal de handleiding eerder als onderzetter kunnen gebruiken dan dat deze wordt ingekeken..
De zachte witte knoppen zullen na verloop van tijd wat geel gaan kleuren en zijn lastig schoon te maken.
Er zitten best stevige speakers in die een beetje sneaky achter de console lijken weg te duiken maar zijn qua klank prettig aanwezig.
Ook de versterker geeft een mooi stevig geluidsbeeld.
Kortom geen straf om tegen aan te kijken en naar te luisteren.
Klavier:
Tja dit was eventjes een domper, er stond een 423 naast en gevoelsmatig kon ik alleen maar vaststellen dat hetzelfde type klavier erin is geplaatst.
Prijstechnisch kan ik dit geen handige zet van het merk vinden.
Je mag toch hopen dat je voor meer dan 700 euro wel een ietsje steviger klavier krijgt maar helaas.
Mogelijkheden:
Yamaha heeft dit nieuwe vlaggenschip aangemerkt als Workstation en die specificatie haalt het keyboard maar net..
Dit omdat er een 16 sequencer ingebouwd is en je zelf je eigen styles in elkaar kan zetten.
Maar mogelijkheden om geluiden enigzins te verfraaien naar eigen inzicht dat ontbreekt er aan.
En ondanks dat het een keyboard is, is het toch handig als je als speler een geluid net eventjes die kleine kwinkslag kan geven om een liedje mooier te spelen.
Nieuw aan deze serie is dat je zogenaamde packs op je keyboard kan installeren zodat je weer nieuwe speelgeluiden en ritme's tot je beschikking hebt.
Een hele mooie functie maar de packs zijn niet erg goedkoop als je in verhouding neemt dat het keyboard zelf ook toch best pittig aan de prijs is.
Je kan 1 pack gratis downloaden en je krijgt er nog 1 gratis als je je Yamaha keyboard registreert.
Een ander vervelend ding is dat als je een pack hebt geladen je niet een andere pack er nog eens naast kan zetten.
Ook is het niet mogelijk om een pack gedeeltelijk te wissen.
Of alles erop, of er meteen weer af.
Dat kan tot aparte effecten leiden als je een song hebt gemaakt met zo'n pack en er vervolgens een andere inlaad omdat je een spur of the moment krijgt..
En je ineens een nieuwe song bedenkt, je vorige afspeelt en ineens hele andere voices te horen krijgt.
Maar dat kan aan de andere kant ook weer hele verrassende nieuwe composities opleveren.
Kortom ik zie als muzikant best de zon in het water schijnen
Overige punten:
Een ding wat mij bij introductie al op viel was dat er weer geen modulatie wiel was ingebouwd.
Krijg je de beschikking over de meest prachtige oosterse klanken via de pakketten en kan je niet eens een lichte vibrato erbij meegeven.
Ik vind dat wat slordig.
Het ontbreken van ouderwetse MIDI IN en OUT aansluitingen is ook zo'n dingetje.
Nou is dat tegenwoordig vrij normaal dat deze er eerder niet meer dan wel ingebouwd zitten maar aangezien de S710 en de 910 deze wel hebben is dat toch wat teleurstellend.
Eind conclusie:
Tja ondanks dat het lijkt alsof ik met een slagmoker het hele keyboard woordelijk in elkaar heb staan hengsten ben ik toch zeker positief.
Vind alleen toch jammer dat het merk er voor de 3e keer weer voor gekozen heb bepaalde zaken vooral weg te laten in deze starter keyboard van de S serie.
Niet een iets steviger klavier in dit model heeft toegepast.
Het ontbreken van het modulatiewiel is toch ook een opvallend ding.
Maar het is een overzichtelijk keyboard met eenvoudige bediening.
De zwarte kleur geeft het instrument net dat beetje extra.
Mij sprak het design mij meteen aan.
Met de uitgebreide seqeuncer, style creator en geheel in te stellen mixer console kan je wel alles naar eigen hand aanpassen.
Vind het wel wat jammer dat er geen eenvoudig editor voor de voices is ingebouwd.
Dankzij de USB to Device aansluiting kan je eenvoudig opslag media erop aansluiten.
Maar ik meen te geloven dat het inkijken in mappen en daaronder liggende mappen weer beperkt is gezet.
Echter het is niet toegestaan om MIDI controllers via deze USB connector aan te sluiten.
Dus zou je enige edit werkzaamheden aan stemmen willen doen kan dat wel via MIDI maar dan of met een Patcher ertussen of een werkende laptop.
Want via MIDI kan het keyboard wel heel veel MIDI CC data ontvangen en opslaan.
Kortom de S 650 is een mooi uitgebreid keyboard maar prijs kwaliteits verhoudings gewijs vind ik het niet helemaal stroken.
Het zou de verkopen denk ik beter doen als de prijs zo rond de 550 a 600 euro zou komen te liggen.
Groetjes:Ramon
fransman
Gast
Re: Kleine recensie van de Yamaha PSR S 650...
«
Reactie #1 Gepost op:
10 maart 2012, 16:13 »
Mooie posting Ramon, zeer informatief.
Thankx!
--Harry--
Topposter
Geslacht:
Instrument: Tyros 5 61 Exp 1 Gb.
«
Reactie #2 Gepost op:
11 maart 2012, 08:58 »
Goeie informatie. Kunnen we wat mee.
Zal de nieuwe gebruiker in ieder geval stimuleren te kopen of net niet.
Evengoed veel plezier ermee.
Harry
Instrumenten historie: Yamaha PSR2000, PSRS900, PSRS950, Tyros 4. Nu: Tyros 5/61.
Ramon1973
Gast
«
Reactie #3 Gepost op:
11 maart 2012, 13:11 »
Hallo Fransman en Harry,
Tja het keyboard gaat het best moeilijk krijgen denk ik..
Als je even in deze prijsklasse kijkt zo rond de 700 a 800 euro dan is er veel te koop..
Roland GW-8 €769,-
Korg PA 500 €798,-
Roland BK 5 €799
Ok al deze keyboards kunnen volgens mij geen nieuwe voices huisvesten maar zijn qua functies wel iets beter bedeelt dan het Yamaha model.
Maar het is de koper in de winkel die uiteindelijk zijn keuze moet maken.
Jammer vond ik dat ten tijde van de review ik de flash disk vergeten was met het gratis pakketje van Yamaha om er in te laden.
Had dan wat beter die functie kunnen beoordelen.
siep
Gast
«
Reactie #4 Gepost op:
23 maart 2012, 22:29 »
Hallo Ramon,
bedankt voor de recensie; ik wil ook uit 1 van deze keyboards een keuze gaan maken; best wel lastig en inderdaad zal het uittesten in de winkel belangrijk daarbij zijn. Op de 650 en bk-5 heb ik even gespeeld, helaas is er dan weer een verkoper die niet veel verder komt dan : ga lekker je gang en als je vragen hebt hoor ik het wel, echter bij vragen kunnen ze je niet echt veel verder helpen. Dus ga ik nu eerst maar alle specificaties naast elkaar zetten en dan kijken welke ik wel en niet belangrijk vind ( voor zover ik dat kan beoordelen..). Mijn leerlingen spelen op Yamaha (Tyros en psr-s550) dus dit wordt al een goed argument om voor Yamaha te gaan, of vind je dit niet?
groetjes
Martin
Ramon1973
Gast
«
Reactie #5 Gepost op:
23 maart 2012, 23:05 »
Hoi Martin,
Tja als ik gewoon even geluidstechnisch de verschillende instrumenten afluister ja dan klinkt de 650 toch net even wat steviger.
(De BK-5 kan ik niet beoordelen, die was er nog niet ten tijde van mijn kleine test.)
Geluidstechnisch heeft Yamaha de zaken goed op orde, dat vond ik ook al toen ik er op speelde.
Inzake voor het uitwisselen van bestanden ja dan kan je met Yamaha geen problemen krijgen.
Dus dat kan al een heel goed argument zijn om voor de 650 te gaan.
Het zijn de kleine dingetjes die mij beetje vreemd over kwamen kijkende naar prijs kwaliteits verhouding.
Toch zou ik ooit nog eens een keyboard kopen dan zou de 650 zeker op de verlanglijst staan, mede omdat het een erg prettig ingedeeld keyboard is en je qua geluiden niet vast zit aan de ingeprogrammeerde sounds maar ook nieuwe sounds erop kan toevoegen.
Tja het personeel in muziekwinkels weet vaak niet wat ze verkopen, daar schiet je als consument niet heel erg veel mee op.Gelukkig kan je via Internet al heel veel informatie zelf opzoeken.
siep
Gast
«
Reactie #6 Gepost op:
27 maart 2012, 22:45 »
Hallo Ramon,
vreemd toch dat verkopers niet veel weten van wat ze verkopen.., misschien te veel nieuwe apparatuur om bij te houden? Je krijgt wel de neiging om in de winkel zelf te testen en via internet dan te kopen: er is al een aanbieding voor de psr-s650 voor 669 euries! (+10 voor de bezorging)
groetjes
Martin
Ramon1973
Gast
«
Reactie #7 Gepost op:
28 maart 2012, 20:48 »
Hoi Martin,
Ja het is soms verbazingwekkend wat je hoort als een gesprek tussen verkoper van net eventjes een jaar of 20 en een potentiele klant afluistert.
Zelf meegemaakt toen ik een extra geluidskaart ging kopen voor bij de PC.
Volgens die verkoper kon het apparaat meer dan 64 MIDI kanalen tegelijk verwerken..
Toen ik hem daarop wees dat dit echt niet er mee mogelijk was maar 48 het hoogst haalbare was krabte hij zich wat achter de oren...
Op mijn vraag of er een ASIO chip in het kastje zelf zat daar heb ik een 15 minuten op moeten wachten want dat kon hij zo snel niet beantwoorden.
Ik neem zelf als ik een dag keyboards gaat beluisteren en bekijken een flash drive mee met mogelijke bestanden om in de keyboards te laden.
Jammer genoeg toen ik de 650 ging testen de gratis sound pack thuis laten liggen
Beetje zonde want was erg nieuwsgierig hoe die sounds zoals op het keyboard zelf werden gespeeld.
Maar 669 euro is geen geld, scheelt bijna 100 euro op wat ik zoal ziet staan op internet.
Je moet die site maar even doorgeven als je wilt.
siep
Gast
«
Reactie #8 Gepost op:
28 maart 2012, 23:36 »
Hallo Ramon,
ik kwam die aanbieding tegen bij Correct, zie de link.
Ik wist niet of je winkels kon noemen op het forum, vandaar dat ik het nog niet had gedaan.
Van adviesprijs 825 naar 669 is wel een grote stap, als ik daar zou kopen zou ik misschien eerst
even verifieren of het wel klopt, of worden dan slapende koeien wakker gemaakt!!?? Zo'n aanbod via internet moeten ze waarmaken. of het moet echt niet logisch zijn, zoals 8,25 euro, dus een type fout.
http://www.correct.nl/artikel.php?menu=0.8&ARTNR=471329
Ik ga morgen weer keyboard "shoppen' bij een andere winkel, zal ook eens naar de extra in te laden styles/voices vragen.
groetjes
Martin
Ramon1973
Gast
«
Reactie #9 Gepost op:
29 maart 2012, 23:11 »
Hoi Martin,
Je kan die soundpack gewoon downloaden vanaf de 650 site van Yamaha, op een stickje zetten en laden maar..
Helemaal onderaan kan je de gratis pack binnen slurpen...
Succes met je shoppen morgen..
[urlhttp://nl.yamaha.com/nl/products/musical-instruments/keyboards/digitalkeyboards/arranger_workstations/psr-s650/?mode=model#tab=product_lineup]Free Expansion Pack 650[/url]
Zal die prijs eventjes gaan checken morgen want het is wel erg goedkoop in vergelijking met andere muziekwinkels..
Dank voor de link in elk geval.
Print
Pagina's: [
1
]
2
3
Allemaal
« vorige
volgende »
Keyboardforum
»
Algemeen
»
Recensies van apparatuur en instrumenten
»
PortaMx 1.54
|
PortaMx © 2008-2015
,
PortaMx corp.