Keyboardforum

• Index
  • Help
  • Inloggen
  • Registreren

• Keyboardforum »
  • Yamaha keyboards »
  • Tyros 4 »
  • Nieuwe keyboards

Nieuwste berichten

voice setting voor " time is tight "
door johnny
[14 februari 2019, 20:34]
Roland VA-76 USB Floppy drive Gotek
door albert123
[14 februari 2019, 14:42]
Mijn eerste nummer medley van de Shadows
door pieter1969
[13 februari 2019, 16:39]
Ook even voorstellen
door Rene67
[11 februari 2019, 09:41]
even voorstellen
door Rene67
[11 februari 2019, 09:31]
De PSR S970 is binnen.
door pieter1969
[10 februari 2019, 22:23]
te koop: Technics KN2000
door johnny
[10 februari 2019, 19:25]
ketron x1 nederlandstaligebhandleiding
door Edgar74
[09 februari 2019, 10:40]
Roland G800
door pcallewaert
[09 februari 2019, 09:31]
Korg PA50, PA50SD of PA80 ?
door Soneg
[08 februari 2019, 20:29]

De cijfertjes

Statistieken
  • *Totaal Posts: 51156
  • *Totaal Topics: 7821
  • *Online Vandaag: 86
  • *Meeste Online: 282
(15 januari 2014, 09:46)
Gebruikers online
  • *Gebruiker: 0
  • *Gasten: 52
  • *Totaal: 52
« vorige volgende »
  • Print
Pagina's: 1 2 [Allemaal]   Omlaag

Auteur Topic: Nieuwe keyboards  (gelezen 4768 keer)

AaldrikX

• Gast
Nieuwe keyboards
« Gepost op: 07 oktober 2010, 14:52 »
Op verschillende Forums heb ik reacties gelezen op de introductie van de Tyros4.
Ik ben gewoon geschrokken van de felle negatieve reacties van sommige leden van die verschillende Forums.
Het lijkt wel of de mensen die een Tyros4 zullen gaan aanschaffen soms als volksvijand nummer 1 worden beschouwd.
Hetzelfde geldt voor de Audya van Ketron.
Alles wat nieuw is wordt massaal de grond ingestampt, niet door iedereen natuurlijk maar toch wel erg vaak.
Ik geloof niet dat dat goed is voor de keyboardwereld, misschien zou het beter zijn als keyboards door Updates en
Upgrades vernieuwd zouden kunnen worden, zodat je niet het idee krijgt dat je met je instrument uit de tijd
dreigt te raken.

Offline _Bart_

• Topposter
  • Geslacht: Man
    • bartgriendt
    • bartmusicable
    • ~ Soulband Turnback ~
  • Instrument: Nord Stage 2 HA88
Re: Nieuwe keyboards
« Reactie #1 Gepost op: 07 oktober 2010, 16:44 »
Ik deel zeker je mening. Kijk, kritiek is goed, maar zorg dat dit wel vanuit een neutrale kijk op de zaak gedaan wordt.
Soulband Turnback is soul, soul en nog eens soul!

kingpin1966

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 07 oktober 2010, 16:47 »
Citaat van: AaldrikX op 07 oktober 2010, 14:52
Misschien zou het beter zijn als keyboards door Updates en Upgrades vernieuwd zouden kunnen worden, zodat je niet het idee krijgt dat je met je instrument uit de tijd
dreigt te raken.

Dat had naar mijn mening in het geval van de Tyros voor Yamaha beter geweest.
Vooral omdat er tussen de oer-Tyros 1, en de T2 en de T3 nauwelijks verschil was te merken qua mogelijkheden en sounds.
De mogelijkheden waren niet van zo'n wereldschokkende aard dat daar een heel nieuw keyboard omheen had moeten worden gebouwd, dat had i.d.d. makkelijk met updates en upgrades kunnen worden gedaan.

En wat de Audya van Ketron betreft, ik denk dat dat komt door de problemen die Ketron zich op de hals haalde door doof te zijn voor klachten van klanten m.b.t. de software van de Audya.

Local Hero

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2010, 17:05 »
Tja, dat krijg je toch. Als je sommige prijzen ziet van keyboards (Tyros 4 met alles erop en eraan kost al snel een goeie 4000 euro), dan kan ik me voorstellen dat mensen nogal schrikken. Wat betreft volksvijand ben ik het niet helemaal met je eens. Ik merk eerder een interessant discussie tussen Tyros en niet-Tyros gebruikers die elkaars mening geven over datgene dat ze lezen en horen. Niet zozeer elkaar afmaken. :)

Begrijp me niet verkeerd, ik zelf vind de T4 een waardeloos en abnormaal duur apparaat. De prijsstijging t.o.v. de T3 begrijp ik ook niet als "mogelijke gebruiker" (ik zie zelf de meerwaarde niet). Simpelweg omdat ik a: geen gebruik maak van alle functies die een keyboard bieden (begeleiding etc) en b: omdat ik niet te spreken ben over de klank van Yamaha in het algemeen (niet alleen de Tyros maar meerdere modellen). Een simpele kwestie van smaak. :) Daarom heb ik er ook geen. Ook niet alles dat "nieuw" is, is slecht. Sommige dingen worden weer beter. Zelf ben ik bijvoorbeeld wel fan van de nieuwere generatie Hammond clones (XK-1, XK3-c) t.o.v. oudere modellen die naar mijn idee minder klinken. Maargoed, misschien kijk ik daar als student industriëel ontwerpen dan ook anders tegenaan. :)

Op een forum zal ik echt niemand afraden zo'n apparaat te kopen, 't is wellicht handig om elkaars (en daarmee bedoel ik iedereen op het forum) mening te kunnen lezen rondom een bepaald keyboard. Daar zullen niet alleen positieve maar ook negatieve ervaringen bij staan. Een product zal nooit iedereen tevreden kunnen stellen op ieder moment omdat het onderhevig is aan ontwikkeling, zo simpel is dat nu eenmaal.

Wat betreft het updaten van keyboards zou dit natuurlijk voor de klant ideaal zijn. Niet meer iedere keer een nieuw toestel aan hoeven te schaffen, alleen nieuwe software inladen. Helaas verdient een fabrikant dan ook niks meer, dus die gaan dat niet zo snel doen. Daarnaast heb je ook te maken met ontwikkelingen in hardware. Dat wil in de praktijk ook zeggen dat je je nieuwe ontwikkelingen altijd moet blijven aanpassen aan eerdere modellen. Dat kost extra moeite, dus tijd, dus geld en levert het een fabrikant minder op. ;) En het is voor een fabrikant natuurlijk prachtig om te zien dat mensen zich "uit de tijd" voelen met een product. Als dat niet zo was, werden er ook minder nieuwe producten gekocht.

kingpin1966

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2010, 17:11 »
Citaat van: Local Hero op 07 oktober 2010, 17:05
Wat betreft het updaten van keyboards zou dit natuurlijk voor de klant ideaal zijn. Niet meer iedere keer een nieuw toestel aan hoeven te schaffen, alleen nieuwe software inladen. Helaas verdient een fabrikant dan ook niks meer, dus die gaan dat niet zo snel doen.

Hoeft niet per se.
Een nieuw keyboard uitbrengen is op zich niks mis mee.
Maar doe dat dan alleen als je echt iets wereldschokkends te melden hebt en niet, zoals bij de Tyroshype van Yamaha, bij elke scheet en donderslag.
Wordt je ook meteen een stuk serieuzer genomen door je klanten.

Sonus

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2010, 18:08 »
Hoi AaldrikX,

Die negativiteit lijkt heel behoorlijk, maar als je de reacties goed leest, dan zul je inzien dat men het niet zo kwaad bedoelt.
Niemand kan namelijk beweren dat de Audya of de T4 een slecht instrument is, want dat is gewoon niet zo. Waar veel forumleden zich wel over kunnen opwinden is als je veel geld moet betalen voor een keyboard dat (in hun ogen) te weinig verbeteringen laat zien t.o.v. het vorige model. Maar door het voeren van een slimme marketing wordt het keyboard wel verkocht als ware het het 8e wereldwonder.

Waar men zich ook over kan ergeren is de matige prijs-kwaliteit verhouding. Er zijn nogal wat forumleden die van mening zijn dat concurrenten als de PA2X van Korg en de E-80 van Roland hetzelfde of zelfs meer te bieden hebben tegen een lagere prijs. En als je dan je T3 wil inruilen voor een T4 moet je fors bijbetalen.

Een andere veel gehoorde klacht betrof met name de Audya, maar Roland heeft dat probleem ook gehad met de G-70: kinderziektes. Pas na een update zijn dan de meeste klachten verdwenen. Terecht dat men zich afvraagt waarom de fabrikant niet meteen een goed product op de markt zet.

Geen van bovenstaande klachten zeggen iets over de kwaliteit van de sounds en styles. Evenmin zeggen die iets over de mogelijkheden van het betreffende instrument. Zowel met de Audya als de T4 haal je een dijk van een keyboard in huis. Ook zul je door forumleden niet worden veroordeeld als je besluit om een T4 te kopen. Eerder zul je welgemeend gefeliciteerd worden! (mogelijk zelfs met een jaloerse ondertoon  ;D.)

Offline Aaad

• Topposter
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2010, 23:08 »
Alles wat nieuw is wordt massaal de grond ingestampt, niet door iedereen natuurlijk maar toch wel erg vaak.

Als het "nieuwe' ook werkelijk iets nieuws en vooral beters oplevert zul je weinig kritiek horen.
Wanneer het dan ook nog in dezelfde prijsklasse valt, kan iedereen het over het algemeen waarderen.
Dit is met de tyros serie niet het geval, t/m de huidige modellen zijn er onderling niet veel verschillen BEHALVE de prijs, die neemt iedere keer onevenredig toe. Dat is dus de grootste kritiek die je zult tegenkomen en niet de muzikale kwaliteiten van het product.

Ik geloof niet dat dat goed is voor de keyboardwereld, misschien zou het beter zijn als keyboards door Updates en
Upgrades vernieuwd zouden kunnen worden, zodat je niet het idee krijgt dat je met je instrument uit de tijd
dreigt te raken.

Zoals local hero al zei, er moet aan verdiend worden. Een producent is geen filantroop. Een upgrade zoals Korg laatst bij de PA2/800 heeft gedaan zul je niet vaak tegenkomen. Bij nieuwe upgrades kan je verwachten dat er een nieuw keyboard aan vast zit. Men kan ook  niet eeuwig blijven upgraden, tenzij men ervoor wil betalen maar in dat geval zal de omzet van de upgrades achter blijven bij de investeringen.

Aad

Offline Ron

• Global Moderator
  • Topposter
  • Zoom R16, Behringer Xenyx Control2usb, Elements 10
    • StudioGerrieRon
    • Duo Gerrie en Ron
    • Duo Gerrie en Ron
  • Instrument: Korg Pa 300, Yamaha W7
« Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2010, 07:15 »
Aad, Sonus, Kingpin en Local Hero,

hier valt niets aan toe te voegen   :thumbs

Ron.
Slechte muziek is wat onze kinderen graag horen. Goede muziek is wat wij als kinderen graag hoorden. Quincy Jones!!

Offline Bart

• Administrator
  • Topposter
    • Het Nederlandse Keyboardforum
  • Instrument: Roland E-80, Roland TD-4KX2, Tama
« Reactie #8 Gepost op: 08 oktober 2010, 21:59 »
Nou dan zal ik, als Roland-speler sinds 1990 en absoluut overtuigd van de klasse van dat merk, dan toch maar even voor Yamaha op de zeepkist klimmen.

Ik vind het belachelijk dat de Tyros 4 wordt 'neergesabeld' omdat hij 'niet genoeg nieuws' zou bieden. Die redenatie gaat namelijk uit van de aanname dat Yamaha die dingen ontwikkelt, bouwt en verkoopt ten behoeve van mensen die steeds maar willen "upgraden". En dat is waanzin.

Yamaha is, net als alle andere merken (als ze slim zijn) druk bezig steeds nieuwe technieken toe te passen in hun producten. En daar brengen ze dan nieuwe modellen mee uit. Niks mis mee. Hooguit zou je kunnen zeggen dat Yamaha misschien zou kunnen anticiperen op een 'upgrademogelijkheid' van bestaande modellen, maar kennelijk bevalt dit businessmodel ze prima, anders deden ze het niet zo. Er zullen weer genoeg Tyros 3 eigenaren zijn die hun T3 inruilen voor een T4. En anderen vinden het te weinig 'stappen omhoog', en slaan de 4 over. Net zoals er mensen zijn die de T3 overgeslagen hebben en die nu de afweging opnieuw maken.

Yamaha weet, net als iedereen die een beetje nadenkt over de marketing- en sales-afwegingen die hieraan ten grondslag liggen, dat die T3's die nu ingeruild worden, zullen worden verkocht aan mensen die zeer waarschijnlijk over een tijdje in de markt zullen zijn voor de T5. En zo hou je je markt in stand, op een manier die naar mijn idee zeer goed te verdedigen is.

Ik vind de Tyros 4 een enórme stap vooruit vanaf de Tyros 3, maar als ik een nieuwe Tyros 3 zou hebben gekocht, weet ik niet of ik die nu zou inruilen. Zoals al zo vaak betoogd in dit forum: Als je zonodig steeds achter het nieuwste van het nieuwste aan wilt hollen, moet je dat vooral doen. Maar ga nou niet verontwaardigd zitten doen als Yamaha een nieuw product maakt waarvan jij de meerwaarde niet ziet t.o.v. je huidige instrument. Dan moet je het vooral niet kopen.

Automerken maken ELK JAAR nieuwe modellen. Ik zie op geen enkel autoforum verontwaardigde bezitters van 2009-modellen als de catalogus van 2010 uitkomt. Niemand maakt zich daar druk over het feit dat er alweer een nieuwer model is dan het model dat zij net (voor heel wat meer geld dan een keyboard kost!) hebben aangeschaft. Niemand haalt het in zijn hoofd om na een jaar alweer een nieuwe auto te gaan kopen. Pure kapitaalvernietiging. Ook al heeft dat nieuwe model een mooiere radio, betere stoelen en een stoerdere grille gekregen...

Maar zodra het over keyboards gaat, worden fabrikanten benaderd met een attitude alsof de klanten zijn verraden door een goede vriend.

Al met al wordt de sfeer op dit forum daarmee om zeep geholpen door tirades over de 'schandelijke' handelswijze van (in dit geval) Yamaha, en wordt het merk én het nieuwe model weggezet als een 'waardeloos ding'. Wat natuurlijk kolder is.

We hebben hier de afspraak dat keyboards van anderen, keyboards die je zelf nooit zou willen hebben, niet 'zomaar' worden afgekraakt. Prima als je kritiek hebt op een instrument, maar dan wel graag gefundeerd. Niet uit een frustratie dat Yamaha die nieuwe gesamplede sounds niet aanbiedt in een upgrade-pack, of omdat je "iets" tegen Yamaha hebt. Of welk ander merk dan ook.

Hou het leuk. Dank.
Ik beantwoord GEEN vragen die via e-mail of privébericht worden gesteld als ze in het forum thuishoren!
Keep calm and forum on!

Offline Soneg

• Topposter
  • Yamaha Genos
    • Soryt
  • Instrument: Yamaha Genos , Nord Electro 5D
« Reactie #9 Gepost op: 08 oktober 2010, 22:17 »
Ik heb hier niets aan toe te voegen  :thumbs

Soryt :)
Yamaha Genos ,MFc10,Nord 5d

Offline Aaad

• Topposter
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2010, 00:13 »
Citaat van: Bart op 08 oktober 2010, 21:59
........ Niemand haalt het in zijn hoofd om na een jaar alweer een nieuwe auto te gaan kopen. Pure kapitaalvernietiging. Ook als dat model.....betere stoelen ...........

Nou Bart eh..... :shutup

Eddy

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2010, 16:39 »
Beste mensen,

Ik heb met verbazing enkele forum artikelen gelezen over het neersabelen van de Tyros 4. Net als Bart ben ik al jaren een trouwe Roland gebruiker. Je kiest allereerst met je oren maar vervolgens groei je in een merk en blijkt een instrument inclusief de hele werkwijze rond het instrument en de ontwikkelgedachte van de fabrikant het beste bij jouw te passen. Ik vind het altijd inspirerend om te horen en zien hoe anderen omgaan met hun instrument en dan maakt het merk niet uit. Ik volg al jaren de ontwikkelingen van Korg (trouwens een oude liefde), Yamaha, Keytron, etc etc, en zoals al eerder hier gemeld slechte instrumenten worden niet gemaakt, hoogstens instrumenten die niet je ding zijn.

Ik ben dan ook vol intresse naar een demo door Marco Riedijk van de Tyros 4 geweest en ik moet zeggen, HET KLINKT FANTASTICH!!  Erg goede demo maar er stond ook een dijk van een versterking bij van de Klundert en Marco weet ook wel wat hij moet laten horen. Er zitten wel veel styles in met koortjes, michael jackson stemmen e.d. Altijd goed voor de Wauw-factor maar weer wat minder universeel toepasbaar. Kortom een "Rolandiaan" die enthousiast is over de klank van de T4. Maar ben ik nu om.................. nee de gebruikersinterface van de Tyros kan in mijn ogen niet tippen aan die van de G70 en E80. Ik heb eens in de handleiding zitten neuzen en hoe kun je nu samples toewijzen aan toetsen zonder grafische afbeeldingen in het display, hoe kun je nu een meersporen opname maken zonder dat je ziet wat je doet etc etc. Het is dus nog (niet) mijn ding maar zoals al gezegd het blijft een dijk van een instrument.

Eddy

Offline laakies

• Veelposter
  • Yamaha Tyros 5-61/M-Audio-61 PA: 2 x LD-Maui 5
« Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:25 »
Hallo Eddy.

Ook ik was bij de demo in Oisterwijk, en vond het een leerzame voorstelling.

Over smaak valt niet te twisten, de een vind Roland goed, de ander Korg, en ik ben nu eenmaal een Yamaha-boy.

Elk keyboard heeft zijn specifieke eigenschappen, en daarom moet je ieder vrij laten in zijn of haar keuze.

Ook de discussie over (inruil) prijzen, bijbetalen etc zijn voor mij niet van toepassing, want ik kan niet in iemand anders zijn knip kijken, en bepaal zelf wel of ik tot een koop overga.

Het aller belangrijktste is dat je tevreden bent wat je hebt, of gaat kopen, en er erg veel plezier aan beleeft om zelf muziek te maken want das toch het uiteindelijke beginpunt.

Ik ben zelf met een eenvoudig keyboardje begonnen, en na vele vele jaren (sparen) gaat er toch ook weer de Tyros 4 komen.

Een hobby kost geld, auto's kopen kost ook veel geld en daar geef ik het weer niet aan uit  ;D

Gr Toine

Bezoek ook eens mijn website: www.laakies.nl
Boordevol met info over de Tyros

Eddy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:38 »
Hoi Toine,

Het was inderdaad een erg geslaagde avond bij van de Klundert. Overigens was dat indertijd bij de Tyros 3 ook het geval. Jouw namegenoot kan dat goed organiseren en los daarvan is het gewoon een fijne winkel.

Ik wens je ook alvast heel veel plezier met de Tyros 4, als je nu een Tyros 3 hebt kun je er zeker goed mee uit de voeten en ben je gewent aan de Yamaha aanpak. Ik denk dat men name het flashgeheugen een grote stap voorwaarts is, dan ben je af van de lange laadtijd van samples.

Groeten Eddy

• Print
Pagina's: 1 2 [Allemaal]   Omhoog
« vorige volgende »
  • Keyboardforum »
  • Yamaha keyboards »
  • Tyros 4 »
  • Nieuwe keyboards

PortaMx 1.54 | PortaMx © 2008-2015, PortaMx corp.
SMF 2.0.15 | SMF © 2013, Simple Machines
Flatline Theme made by NBK*Twitch
Modified by Netweters
Go To Top